RPH PJ

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

KELAS    :      TAHUN 2 MERAH

TARIKH  :      23-8-2011                          MASA :        8.00 – 8.30 pagi

Tajuk     :      Berlari (Panduan Pengajaran pg. 11)

Fokus    :      Berkebolehan melakukan kemahiran berlari  pelbagai arah dan kelajuan.

Standard Pembelajaran  :     
1.2.1 Melakukan pergerakan berlari
2.2.1 Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan lokomotor dan bukan lokomotor.
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti.
            5.3.1 Berkomunikasi antara  rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.

Objektif Pembelajaran       :      Murid boleh melakukan pergerakan berlari dengan lakuan yang betul.

PBS    :   B1D1E1 (Melakukan pelbagai pergerakan lokomotor asas (dengan lakuan yang  betul).)

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
1.      Memanaskan badan ~~ Pemandu kenderaan atas jalan raya.
2.      Aktiviti 1 ~~ Berlari bebas                ~~ Pentaksiran
3.      Aktiviti 2 ~~ Here, There and everywhere.     ~~    Pentaksiran
4.      Permainan Kecil ~~ Ikan dan jaring.        ~~    Pentaksiran
5.      Menyejukkan badan ~~ Perlakuan aksi membanting padi.    
    
EMK      :      Sikap Keusahawanan (Berdaya tahan)

BBB       :      Skital.

Penilaian pengajaran dan pembelajaran  :      Pemerhatian dan senarai semak. 



SENARAI  SEMAK


TAHUN  2  MERAH               TARIKH : __________             PBS (EVIDENS) : B1D1E1

Tandakan (  _) bagi murid yang dapat  berlari dengan pelbagai arah dan kelajuan dengan lakuan yang betul.
No
Nama Murid
Pelbagai Arah
Pelbagai Kelajuan
1



2



3



4



5



6



7



8



9



10



11



12



13



14



15



16



17



18



19



20





Refleksi     :
Kekuatan
        Pengajaran ini memang mempunyai kekuatan kerana sekolahnya mempunyai padang yang besar dan luas. Dengan demikian, anak murid dapat berlari dan menjalankan aktiviti di padang yang sesuai ini dengan bebas. Oleh itu, guru juga dapat merancang sesuatu pertandingan berlari disini atau aktiviti berlari. Para murid akan sangat suka.

Kelemahan
         Walaupun mempunyai padang yang besar dan luas, tetapi terdapat beberapa orang murid yang mempunyai badan yang bersaiznya agar gemuk. Dengan itu, mereka enggan dan malas menyertai aktiviti berlari ini sehingga berduduk di tepi tangga. Jika guru telah memberi nasihat kepadanya, mereka juga tidak bergerak.

Cara Mengatasi
        Langkah-langkah yang akan diambil oleh saya adalah terus menasihat mereka supaya mereka faham aktiviti berlari amat penting terhadap kita. Dengan bersenam ini, mereka juga akan control berat badan dan akan segar serta badannya akan sihat. Selain itu, saya akan berteman mereka berbuat senaman setiap hari persekolah selama 10 minit sebelum pukul 7.30a.m.

Gambar Larian 


















Video larian


Fish